Oudervereniging Balans en de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) maken zich grote zorgen over de positie van studenten met beperkingen als autisme, ADHD en dyslexie in het mbo. Deze studenten ontvangen van hun onderwijsinstelling vaak niet de ondersteuning die zij nodig hebben en vallen daardoor relatief vaak uit. Op 12 september debatteert de Tweede Kamer over het mbo.
Sinds de invoering in 2014 van passend onderwijs in het mbo ontvangen Balans en de NVA regelmatig klachten van studenten en ouders. Daarom riepen beide organisaties betrokkenen deze zomer op om hun ervaringen te melden. Hierop kwam in zeer korte tijd veel respons.
Alle reacties zijn deze week gestuurd naar de Vaste Kamercommissie van onderwijs, samen met een brief waarin is aangeven wat er volgens de organisaties moet gebeuren. De brief is mede-ondertekend door Vanuit Autisme Bekeken, een coalitie van mensen die streven naar een inclusieve samenleving en door PAS, de Vereniging Personen uit het Autisme Spectrum.
De meest voorkomende klachten zijn: gebrek aan begeleiding in de klas en tijdens de verplichte stages, gebrek aan kennis over beperkingen bij docenten, beloften op het gebied van ondersteuning die niet worden nagekomen en pogingen om studenten met een beperking te ontmoedigen een mbo-studie te beginnen of te vervolgen.
Het is opvallend dat deze klachten voor een groot deel overeenkomen met de conclusies van het eerder dit jaar in opdracht van het ministerie van Onderwijs verschenen Sectorrapport mbo van het onderzoeksbureau KBA Nijmegen.
Dit zijn de belangrijkste conclusies, aangevuld met informatie over wat er volgens de NVA en Balans moet gebeuren.